Foto: Charles Deluvio / Unsplash

52 kommuner bryter åpenhetsreglene med sin bruk av møteportaler

Pressens offentlighetsutvalg har undersøkt bruken av politikerportaler i norske kommuner.

Hva skjer med den grunnlovsfestede åpenheten når lokalpolitikken flytter inn i digitale løsninger? Det har Pressens offentlighetsutvalg undersøkt og beskrevet i rapporten "Digitale møteportaler i norske kommuner" (pdf).

Rapporten tar for seg bruken av politikerportaler som benyttes i forbindelse med møter i kommunestyrer og kommunale utvalg.

Bakgrunnen er Sivilombudets to uttalelser om Larvik kommunes bruk av politikerportalen de kalte «Bobla» – et digitalt verktøy som ble brukt i forbindelse med politiske møter i kommunen, hvor politikerne kunne fremme forslag og kommunisere i forkant av møtene.

Problemet var at "Bobla" var lukket. Politikerne viste til forslag og kommunikasjon i "Bobla", og de som fulgte møtene, skjønte ingenting. Saksbehandling som skulle skjedd i et åpent møte, hadde flyttet inn i et lukket digitalt rom.

Sivilombudet konkluderte at det normalt skal være innsyn i forslag og kommunikasjon i portalene som er tilgjengelig for alle utvalgets medlemmer.

Undersøkelsen til Pressens offentlighetsutvalg (POU) viser at:

  • Minst 156 norske kommuner bruker slike møteportaler. Om de brukes, og hvordan de brukes, varierer stort.
  • 81 norske kommuner bruker portalene på en måte som er i tråd med offentlighetsprinsippet.
  • 52 norske kommuner bruker portalene på en måte som POU mener er i strid med offentlighetsprinsippet.
  • 56 av kommunene opplyser at årsaken til at de ikke er mer åpne, er tekniske begrensninger i løsningen.
  • 7 kommuner har funnet kompromisser som sikrer åpenhet, selv om de tekniske løsningene begrenser dem.
  • 7 kommuner mener det ikke bør være innsyn i det som foregår i portalene.
  • Fra 16 av kommunene har POU for lite informasjon til å kunne vite om bruken er i tråd med eller strid med offentlighetsprinsippet.

Hos de 52 kommunene som bruker politikerportalene på en måte som POU mener strider med offentlighetsprinsippet, varierer bruken stort. Hos noen er portalene knapt i bruk til å sende inn forslag og kommunisere. Andre steder er aktiviteten større, og da mer problematisk.

Hos de 52 kommunene som bruker politikerportalene på en måte som POU mener strider med offentlighetsprinsippet varierer bruken stort.

Rapporten viser ellers at leverandørene av politikerportalene sier de har løsninger som sikrer tilstrekkelig åpenhet og innsyn, og rapporten gjengir oppskriftene på hvordan det kan gjøres. POU håper flest mulig kommuner benytter seg av dem. Rapporten har også forslag til hva de som ønsker innsyn kan gjøre.

Undersøkelsen viser også at flere kommuner har innført rutiner eller regelendringer som skal forhindre at forslag til vedtak legges inn i forkant av møtene, for å unngå å handle i strid med møteoffentlighetsprinsippet. 

Andre kommuner har svart at de ikke ønsker en slik innstramming, fordi det gjør det vanskeligere for politikerne å forholde seg til de ulike forslag. Det gjør også mulighetene til å vinne fram med slike forslag lavere.

I rapporten presiserer POU derfor: Forslag kan legges inn i en møteportal i forkant av et møte i et offentlig organ, uten at det strider med offentlighetsprinsippet. Kommunene må bare sørge for at allmennheten også får mulighet til å sette seg inn i dem så fort de er tilgjengelige for politikerne i utvalget.

Kilde: Pressens offentlighetsutvalg

https://presse.no/ukategorisert/52-kommuner-med-moteportal-bruk-som-strider-mot-offentlighetsprinsippet/