Transparency International Slovakia har undersøkt dette gjennom en sammenlignende kartlegging av 26 europeiske hovedsteder. En slik sammenligning kan oppmuntre hovedstedene til å dele beste praksis og stimulere de som ligger etter til å forbedre seg.
Åpenhet er med på å bygge tillit mellom innbyggere og kommunale myndigheter. Åpenhet reduserer også faren for misbruk av makt og risikoen for korrupsjon. I mange internasjonale sammenligninger om korrupsjon og tillit scorer Norge blant de beste. I denne sammenligningen er hovedstaden i Norge ikke best i klassen.
I undersøkelsen er 14 indikatorer kartlagt, i hovedsak basert på tilgjengelig informasjon fra hovedstedenes hjemmesider. Et slikt begrenset indikatorsett gir mulighet til en overordnet sammenligning, men er ikke tilstrekkelig til å tegne et uttømmende bilde eller å rangere hovedstedenes åpenhet eksakt.
Kartleggingen er ment som en pilotundersøkelse, inspirert av at TI Slovakia i mange år har utarbeidet en anerkjent åpenhetsindeks for slovakiske kommuner og regioner, basert på et langt mer omfattende datagrunnlag. Forfatterne bak rapporten mener pilotundersøkelsen viser at det er mulig å innhente sammenlignbar informasjon på tvers av land og hovedsteder, og at det er verdt å arbeide videre med sikte på en fullskala undersøkelse.
I kartleggingen er hovedstedene plassert i tre kategorier – grønn, oransje og rød, etter graden av åpenhet på de 14 indikatorene (grønt = minimum 75 prosent av maksimalt oppnåelig score, oransje = 50-75 prosent, mens rødt er under 50 prosent). Oslo kommune plasserer seg i oransje kategori når alle indikatorene veies sammen. For ni av indikatorene er Oslo plassert i grønn kategori, noe som er bra. Men Oslo scorer dårligere enn flere andre hovedsteder på åpenhet om resultatet av innkjøpsprosessene.
– Rapporten bør motivere både Oslo kommune og andre norske kommuner til å publisere mer og lettere tilgjengelig informasjon om sentrale sider av sin virksomhet, sier generalsekretær Guro Slettemark i TI Norge.
Kilde: TI Norge