Trondheim kommune gjennomførte i 2017 en åpen anbudskonkurranse for inngåelse av en rammeavtale om leasing, administrasjon og forsikring av ulike kjøretøy. I konkurransegrunnlaget forbeholdt kommunen seg også en rett til å benytte leverandørens avtaler knyttet til «bilrelaterte varer/tjenester». Den 1. mars 2018 inngikk kommunen i henhold til dette en avtale om kjøp av dekk, samt omleggings- og dekkhotelltjenester for kommunens lette kjøretøy. Avtalen ble utvidet 15. oktober 2019 til å omfatte kommunens tyngre kjøretøy.
En slik generell rett til å gjøre avrop på «bilrelaterte varer/tjenester», uttaler klagenemnda – uten at verken omfang eller vilkår for avrop er nærmere angitt i konkurransegrunnlaget – er utvilsomt i strid med kravene til konkurranse, forutberegnelighet og likebehandling i anskaffelsesregelverket. Avropsavtalen kunne dermed ikke hjemles i rammeavtalen. Kommunens avtaleinngåelse uten forutgående kunngjøring utgjorde under disse omstendighetene en ulovlig direkte anskaffelse.
Ifølge KOFA viser denne saken hvor viktig det er at oppdragsgiver utformer klare rammer i konkurransegrunnlaget for hvilke avrop som kan gjøres på en rammeavtale, samt vilkår for hvordan avrop skal gjennomføres. Hensikten med å utforme et tydelig konkurransegrunnlag, er å gi potensielle leverandører en klar og tydelig oppfatning av hva det skal konkurreres om, og hvordan. Dette bidrar først og fremst til å sikre best mulig konkurranse i markedet, men også forutberegnelighet for og likebehandling av potensielle leverandører.
Her kan du lese KOFAs gebyrvedtak: