Nye utfordringer og gamle problemer – Om korrupsjon i svenske kommuner og regioner

Svenske kommuner og regioner må bli flinkere til å jobbe mot korrupsjon. Dette er ifølge Statskontorets nye rapport nødvendig for å møte både nye og tidligere kjente risikoområder.

Statskontoret i Sverige har analysert arbeidsmetoder mot korrupsjon samt utvikling av korrupsjons- og risikoområder i svenske kommuner og regioner.

En viktig konklusjon i rapporten er at kommuner og regioner må jobbe mer bevisst og strukturert mot korrupsjon. Mange kommuner og regioner analyserer ikke korrupsjonsrisikoen i sin virksomhet. Mange kommuner og regioner mangler også opplæring av ansatte der korrupsjonsspørsmål tas opp.

Mange kommuner og regioner analyserer ikke korrupsjonsrisikoen i sin virksomhet. Mange kommuner og regioner mangler også opplæring av ansatte der korrupsjonsspørsmål tas opp.

Korrupsjon er et alvorlig samfunnsproblem, selv om Sverige gjør det bra sammenlignet med mange andre land. Statskontoret peker på at ulike studier av korrupsjonsutviklingen peker i ulike retninger, og at det derfor ikke er mulig å si om korrupsjonen i Sverige har økt eller gått ned over tid. Rapporten presenterer resultater fra tidligere undersøkelser, Statskontorets egne undersøkelser og statistikk fra svensk politi.

Alle kommuner og regioner har virksomhet som er særlig utsatt for korrupsjonsrisiko, som store anskaffelser og innkjøp og virksomhet i bygg- og anleggsbransjen. I dag står også kommuner og regioner overfor delvis nye risikoområder, knyttet til utnyttelse og misbruk av offentlige midler og velferdsgoder og uberettiget påvirkning.

Statskontorets forslag og anbefalinger

Statskontoret fremmer forslag til holdningsskapende tiltak fra regjeringen og ti anbefalinger til kommuner og regioner om hvordan de kan forbedre sitt arbeid mot korrupsjon.

  1. Ledelsen har et stort ansvar og må ha en sentral rolle i det forebyggende arbeidet mot korrupsjon.
    Eksempler: initiere antikorrupsjonsaktiviteter, avgjøre hvem som er ansvarlig for sakene, og håndtere mistanker om korrupsjon.
  2. Korrupsjon er mer enn bare bestikkelser.
    Forebygge korrupsjon som innebærer å utnytte en offentlig stilling til å oppnå utilbørlig vinning for seg selv eller andre.
  3. Rapporter mistanke om korrupsjonslovbrudd til politiet.
    Dette gjelder når det foreligger konkret mistanke om korrupsjon som gjelder for eksempel en ansatt eller en tillitsvalgt.
  4. Analyser risiko for korrupsjon, og involver ansatte.
    Involvering av ansatte i diskusjoner om risiko for korrupsjon kan gjøre risikoanalyser mer nøyaktige og ansatte mer oppmerksomme på risiko.
  5. Integrere antikorrupsjonsarbeidet i eksisterende prosesser så langt det er mulig.
    Eksempler: i det årlige arbeidet med internkontroll eller arbeidsmiljø og i arbeidet mot utnyttelse og misbruk av offentlige midler og velferdsgoder. Fokuser på konkrete handlinger som har innvirkning.
  6. Politiske dokumenter må veilede og være kjent.
    Dette gjelder både i egen virksomhet og i kommunalt og regionalt eide selskaper.
  7. Styrke nødvendig kompetanse og gjøre ansatte mer oppmerksomme på korrupsjonsrisiko.
    Eksempel: holde spørsmålet om risiko for korrupsjon levende gjennom regelmessig opplæring og samtaler om korrupsjon og ved å spre oppdatert informasjon om korrupsjon i virksomheten.
  8. Intern åpenhet kan bidra til å bryte taushetskulturer.
    Snakk åpent om tidligere hendelser og hvordan du kunne ha jobbet annerledes for å ødelegge dem.
  9. Informer ansatte om hvor de skal henvende seg hvis de har spørsmål eller ønsker å rapportere.
    Sørge for at det finnes informasjon om blant annet ansattes grunnlovsbeskyttede rett til å gi informasjon til media.
  10. Samhandle og lær av andre.
    Søk samarbeid med andre kommuner eller regioner og kontakt SKR (svenske KS) for å forbedre arbeidet mot korrupsjon gjennom deres ulike nettverk og støttemateriell.

Kilde: Statskontoret

https://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/publikationer-2023/nya-utmaningar-och-gamla-problem--om-korruption-i-kommuner-och-regioner/