Foto: Mert Guller / Unsplash

Endringer i revisorforskriften og forskrift til regnskapsloven mv. (bærekraftsrapportering)

NKRF har avgitt høringssvar til Finansdepartementet om endringer i revisorforskriften og forskrift til regnskapsloven mv. (bærekraftsrapportering).

NKRF støtter forslagets krav til dokumentasjon av praktisk opplæring og krav om praktisk eksamen. NKRF støtter også forslaget til overgangsordning som foreslås for personer som er godkjente revisorer pr. 31. desember 2025, men finner det litt uklart om de 40 timene med etterutdanning relevant for bærekraftsrapportering, kommer i tillegg til 120 timer med etterutdanning i løpet av en treårsperiode, eller om de kan være inkludert i disse.

NKRF er opptatt av offentlig revisjons posisjon på dette området, og viser til at offentlig revisjon (kommunal revisjon og Riksrevisjonen) besitter en unik kompetanse innen evaluering i offentlig sektor, gjennom både regnskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon, og der uavhengighet og faglig integritet er grunnleggende. 

NKRF ber derfor om at offentlig revisjon omfattes av begrepet «alternative tilbydere av attestasjonstjenester».

NKRF ber derfor om at offentlig revisjon omfattes av begrepet «alternative tilbydere av attestasjonstjenester».

Videre mener NKRF det er viktig å ta høyde for at det i økende grad kan komme krav til bærekraftsrapportering i offentlig sektor, for eksempel for statlige etater og virksomheter/selskaper, og kommuner og kommunale virksomheter/selskaper. Offentlig revisjon bør i en slik situasjon være selvsagte attestanter av bærekraftsrapportering fra disse.

Offentlig revisjon bør i en slik situasjon være selvsagte attestanter av bærekraftsrapportering fra disse.

Gjeldende revisorlov med forskrift likestiller praksis fra offentlig revisjon og praksis fra privat revisjon. Det er viktig at kravene til innholdet i praksisen for de som ønsker å bli bærekraftsrevisorer, ikke utformes slik at det resulterer i en ny forskjellsbehandling av praksis fra offentlig revisjon og praksis fra privat revisjon. 

Reglene må derfor utformes på en slik at måte at praksis fra offentlig revisjon også gir mulighet til å bli bærekraftsrevisor.

Reglene må derfor utformes på en slik at måte at praksis fra offentlig revisjon også gir mulighet til å bli bærekraftsrevisor.

Lenke til Finandepartementets dokumenter i høringen om endringer i revisorforskriften og forskrift til regnskapsloven mv. (bærekraftsrapportering):

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-endringer-i-revisorforskriften-og-forskrift-til-regnskapsloven-mv.-barekraftsrapportering/id3052662/