Bilde av KDDs logo

Budsjettering av innsparinger

Vedtak om innsparinger i økonomiplanen og/eller årsbudsjettet uten at det samtidig er vedtatt hvilke budsjettområder innsparingene skal tas på («ufordelte innsparinger»), innebærer at kommunestyret eller fylkestinget reelt sett ikke har tatt stilling til hvordan utgiftsnivået/bevilgningene skal tilpasses inntektsrammene, og at prioriteringene utsettes til et senere tidspunkt. Budsjettering med slike generelle «ufordelte innsparinger» vil være brudd på prioriteringsplikten og kravet om budsjettbalanse.

Dette skriver Kommunal- og distriktsdepartementet i et brev til kommunene og fylkeskommunene (pdf). 

Dersom kommunestyret eller fylkestinget i tillegg legger opp til at underordnet organ eller administrasjonen skal fordele innsparingskravene, vil dette dessuten være brudd med delegasjonsforbudet.

Kommunestyret og fylkestinget har plikt til å vedta årsbudsjettet og økonomiplanen i tråd med kravene i lov og forskrift. Det sentrale i sammenhengen her er kravet om budsjettbalanse og prioriteringsplikten. 

Balansekravet innebærer at all bruk av midler (bevilgninger mv.) i årsbudsjettet skal ha dekning i årets tilgang på midler (inntekter mv.).

Prioriteringsplikten betyr at årsbudsjettet og økonomiplanen skal vise kommunestyrets eller fylkestingets prioriteringer. Det vil si hvordan kommunestyret eller fylkestinget ønsker å oppnå politiske mål, enten det er gjennom økonomiske eller andre tiltak. Prioriteringene vil komme til uttrykk gjennom bevilgningene.

Kommunestyret og fylkestinget skal vedta et årsbudsjett og økonomiplan med balanse og foreta prioriteringer innenfor de økonomiske rammene. 

Ved behov for å redusere kommunens eller fylkeskommunens utgifter for å oppnå budsjettbalanse, er det kommunestyrets eller fylkestingets plikt å ta stilling til hvilke bevilgninger/budsjettområder i kommunen eller fylkeskommunen som skal belastes med og ha ansvaret for å gjennomføre utgiftsreduksjonene. 

Ved behov for å redusere kommunens eller fylkeskommunens utgifter for å oppnå budsjettbalanse, er det kommunestyrets eller fylkestingets plikt å ta stilling til hvilke bevilgninger/budsjettområder i kommunen eller fylkeskommunen som skal belastes med og ha ansvaret for å gjennomføre utgiftsreduksjonene.

Departementet bemerker at et årsbudsjett som er vedtatt med "ufordelte innsparingskrav" som ikke er fordelt på budsjettområdene, ikke ivaretar plikten til å foreta prioriteringer. Samtidig innebærer dette at summen av bevilgningene til og planlagt bruk av midler på de ulike budsjettområdene, ikke har tilstrekkelig finansiering, slik at balansekravet ikke er ivaretatt.

Departementet bemerker at et årsbudsjett som er vedtatt med "ufordelte innsparingskrav" som ikke er fordelt på budsjettområdene, ikke ivaretar plikten til å foreta prioriteringer.

Departementet drøfter videre hva som regnes som "ufordelte innsparinger" og kommer med eksempler på dette.

Det er ikke uvanlig at det i budsjettbehandlingen i kommunestyret eller fylkestinget fattes såkalte "verbalvedtak", uten at de er reflektert i budsjettoppstillingene slik de foreligger til behandling i kommunestyret eller fylkestinget. 

Departementet legger til grunn at slike "verbalvedtak" som er klare nok til at fordelingen av innsparingen kan tallfestes, ikke regnes som "ufordelte innsparinger".

Departementet legger til grunn at slike "verbalvedtak" som er klare nok til at fordelingen av innsparingen kan tallfestes, ikke regnes som "ufordelte innsparinger".