Formålet med det nye selvevalueringsverktøyet fra DFØ er å skape felles forståelse for arbeidet med anskaffelser i virksomheten, og legge til rette for målrettet utvikling. En evaluering passer spesielt godt om virksomheten skal lage en anskaffelsesstrategi, står i en omorganisering, eller vil jobbe med utvikling og tiltak på anskaffelsesområdet.
I verktøyet vurderer virksomheten egen anskaffelsespraksis, og setter mål for utvikling. Verktøyet hjelper virksomheten med å kartlegge egen praksis opp mot god praksis på syv sentrale dimensjoner:
- Styring, ledelse og organisering
- Kompetanse og kapasitet
- Bærekraft
- Innovasjon og leverandørutvikling
- Digitalisering
- Prosesseffektivisering
- Kostnadsbesparelser
Ved å bruke verktøyet kan virksomheten identifisere forbedringsområder og prioritere tiltak.
Evalueringen gjøres direkte i Excel-verktøyet, og DFØ anbefaler at virksomheten gjennomfører prosessen sammen i team. Det er laget en veiledning som gjør det enkelt å komme i gang, og virksomheten velger selv om den vil jobbe med alle dimensjonene eller fokusere på de mest relevante.
Lenke til Verktøy for selvevaluering av anskaffelsesarbeid: