Bilde av logoen til Direktoratet for forvaltning og økonomiforvaltning (DFØ)

Nytt verktøy for selvevaluering av anskaffelsesarbeid

DFØ har lansert et nytt selvevalueringsverktøy til bruk for å utvikle anskaffelsesfunksjonen i egen virksomhet.

Formålet med det nye selvevalueringsverktøyet fra DFØ er å skape felles forståelse for arbeidet med anskaffelser i virksomheten, og legge til rette for målrettet utvikling. En evaluering passer spesielt godt om virksomheten skal lage en anskaffelsesstrategi, står i en omorganisering, eller vil jobbe med utvikling og tiltak på anskaffelsesområdet.

I verktøyet vurderer virksomheten egen anskaffelsespraksis, og setter mål for utvikling. Verktøyet hjelper virksomheten med å kartlegge egen praksis opp mot god praksis på syv sentrale dimensjoner:

  • Styring, ledelse og organisering
  • Kompetanse og kapasitet
  • Bærekraft
  • Innovasjon og leverandørutvikling
  • Digitalisering
  • Prosesseffektivisering
  • Kostnadsbesparelser

Ved å bruke verktøyet kan virksomheten identifisere forbedringsområder og prioritere tiltak. 

Evalueringen gjøres direkte i Excel-verktøyet, og DFØ anbefaler at virksomheten gjennomfører prosessen sammen i team. Det er laget en veiledning som gjør det enkelt å komme i gang, og virksomheten velger selv om den vil jobbe med alle dimensjonene eller fokusere på de mest relevante.

Lenke til Verktøy for selvevaluering av anskaffelsesarbeid:

https://anskaffelser.no/verktoy/analyseverktoy/verktoy-selvevaluering-av-anskaffelsesarbeid