I tolkningsuttalelsen (pdf) til NKRF går KDD i dybden på ulike spørsmål om hvem som kan velges inn i kontrollutvalget. Tolkningsuttalelsen gir en klargjøring av hvordan bestemmelsene i kommuneloven § 23-1 tredje ledd skal forstås overfor ulike roller og verv.
Ansatt vs. oppdragstaker
Kommuneloven § 23-1 tredje ledd bokstav f slår fast at ingen ansatte i den aktuelle kommunen er valgbar som medlem eller varamedlem til kontrollutvalget. Av lovforarbeidene framgår at «bestemmelsen omfatter derimot ikke den som er oppdragstaker for kommunen eller fylkeskommunen».
Spørsmålet fra NKRF var hva som menes med oppdragstaker, og om for eksempel avlastere eller støttekontakter som har inngått oppdragstakeravtaler med kommunen anses som oppdragstaker eller ansatt.
Arbeidsmiljøloven § 1-8 første ledd angir de tre mest sentrale momentene som skal tillegges vekt i en vurdering av om det foreligger et arbeidstakerforhold eller oppdragstakerforhold.
Når det gjelder avlastere og støttekontakter, viser departementet spesielt til høyesterettsdommene HR-2013-630-A (Avlaster I) og HR-2016-1366-A (Avlaster II). I disse sakene konkluderte Høyesterett med at avlaster/støttekontakt skulle anses som arbeidstaker og ikke som oppdragstaker.
Oppsummert må det gjøres en konkret og formålsorientert helhetsvurdering med utgangspunkt i arbeidsmiljøloven § 1-8 og momentene som er utarbeidet gjennom forarbeider og rettspraksis, av hvorvidt en person er arbeidstaker eller oppdragstaker.
Oppsummert må det gjøres en konkret og formålsorientert helhetsvurdering med utgangspunkt i arbeidsmiljøloven § 1-8 og momentene som er utarbeidet gjennom forarbeider og rettspraksis, av hvorvidt en person er arbeidstaker eller oppdragstaker. Om ansettelsesavtalen kalles oppdragstakeravtale har ikke selvstendig betydning. Det er det reelle innholdet i arbeidsforholdet som teller, jf. de tre momentene som følger av arbeidsmiljøloven § 1-8 første ledd.
Fjellstyrer og nasjonalpark- og verneområdestyrer
Kommuneloven § 23-1 tredje ledd bokstav c slår fast at «medlemmer og varamedlemmer av folkevalgt organ med beslutningsmyndighet» er utelukket fra valg i kontrollutvalget, unntatt medlemmer og varamedlemmer av fylkesting og kommunestyrer».
Spørsmålet fra NKRF var om medlemmer av nasjonalpark- og verneområdestyrer og fjellstyrer er utelukket fra valg i kontrollutvalget etter denne bestemmelsen.
Departementet slår fast at medlemmer av fjellstyrer og nasjonalpark- og verneområdestyrer ikke er utelukket fra kontrollutvalget.
Departementet slår fast at medlemmer av fjellstyrer og nasjonalpark- og verneområdestyrer ikke er utelukket fra kontrollutvalget. Selv om medlemmene av disse styrene velges av kommunestyrene, er disse styrene statlige organer. Dermed faller slike styrer utenfor bestemmelsen om «folkevalgt organ med beslutningsmyndighet».
- Les også: Hvem kan og bør velges til kontrollutvalget? (kontroll & revisjon)
Samvirkeforetak
Kommuneloven § 23-1 tredje ledd bokstav g slår fast at personer som har en ledende stilling, eller som er medlem eller varamedlem av styret eller bedriftsforsamlingen, i et «selskap kommunen eller fylkeskommunen har eierinteresser i» er utelukket fra valg til kontrollutvalget.
Spørsmålet fra NKRF var om samvirkeforetak anses som selskap etter denne bestemmelsen som kommunen har eierinteresser i.
Departementet viser til at samvirkeloven ikke selv bruker begrepet selskap om foretaksformen, som ikke er basert på eierskap i tradisjonell forstand, men på medlemskap.
De viser videre til at samvirkeforetak er ikke nevnt i opplistingen av virksomheter i kommuneloven § 23-6 første ledd, men at samvirkeforetak kan omfattes av § 23-6 femte ledd. Det vil si at kontrollutvalgets innsyns- og undersøkelsesrett i samvirkeforetak etter loven er mer begrenset enn for eksempel i aksjeselskaper og interkommunale selskaper.
Dette trekker også etter departementets syn i retning av at ledende verv mv. i samvirkeforetak ikke gjør personen utelukket fra kontrollutvalget.
Departementet fremhever videre at en eventuell hjemmel for å utelukke en person fra et folkevalgt verv bør være tilstrekkelig klar. Lovgiver burde eksplisitt ha vurdert spørsmålet, noe de ikke kan se at har vært gjort i dette tilfellet.
Samlet mener departementet det må legges til grunn at samvirkeforetak ikke kan anses som et selskap som kommunen har eierinteresser i etter § 23-1 tredje ledd bokstav g. Personer med ledende stilling og medlemmer/varamedlemmer av styret, er dermed ikke utelukket fra å bli valgt inn i kontrollutvalget.
Personer med ledende stilling og medlemmer/varamedlemmer av styret, er dermed ikke utelukket fra å bli valgt inn i kontrollutvalget.
Departementet understreker likevel at personer med sentrale verv i samvirkeforetak regelmessig kan komme i situasjoner hvor det blir stilt spørsmål om vedkommende er inhabil. Det kan være tilfeller hvor det ikke er formålstjenlig å velge en person til kontrollutvalg, fordi vedkommende ofte kan bli inhabil, selv om personen ikke er utelukket fra å bli valgt.
Representantskap til kommunalt oppgavefellesskap (KO) og interkommunale politiske råd (IPR)
Kommuneloven § 23-1 tredje ledd bokstav h utelukker personer som har en ledende stilling eller som er medlem eller varamedlem av styret i et interkommunalt politisk råd eller et kommunalt oppgavefellesskap fra å blir valgt som medlem av kontrollutvalget.
Spørsmålet fra NKRF var om medlemmer av representantskapet omfattes av denne bestemmelsen.
Departementet viser til at et styreverv er noe klart annet enn å være medlem av representantskapet. Og viser videre til at medlemmer av representantskap i interkommunalt selskap (IKS) ifølge lovforarbeidene ikke er utelukket fra verv i kontrollutvalget. Dette kan tale i retning av at det samme bør gjelde for kommunale oppgavefellesskap og interkommunale politiske råd.
Og viser videre til at medlemmer av representantskap i interkommunalt selskap (IKS) ifølge lovforarbeidene ikke er utelukket fra verv i kontrollutvalget.
Etter departementets vurdering må det dermed legges til grunn at kommuneloven § 23-1 tredje ledd bokstav h heller ikke omfatter medlemmer av representantskap i interkommunale politiske råd eller kommunale oppgavefellesskap.
Spørsmålet er imidlertid om representantskapsmedlemmer likevel er utelukket etter bestemmelsen om folkevalgt organ med beslutningsrett i § 23-1 tredje ledd bokstav c. Departementets vurdering er at det er naturlig å forstå beslutningsmyndighet i denne sammenhengen som beslutninger som har direkte bindende virkning for kommunen.
Det er når et folkevalgt organ har fattet vedtak som binder kommunen, at det oppstår en rollekonflikt mellom vervet i det folkevalgte organet og et eventuelt verv i kontrollutvalget. Det oppstår ifølge departementet ingen slik direkte rollekonflikt for et interkommunalt folkevalgt organ som treffer beslutninger som er bindende for det interkommunale samarbeidet.
... og konkluderer med at representantskapsmedlemmer i interkommunale politiske råd og kommunale oppgavefellesskap ikke er utelukket fra verv i kontrollutvalget.
Departementet gjentar at en eventuell hjemmel for å utelukke en person fra et folkevalgt verv bør være tilstrekkelig klar og konkluderer med at representantskapsmedlemmer i interkommunale politiske råd og kommunale oppgavefellesskap, ikke er utelukket fra verv i kontrollutvalget.
Lenke til KDDs brev av 12. desember 2024 til NKRF om valgbarhetsreglene for kontrollutvalg: