Bilde av KDDs logo

Må minst ett av medlemmene i kontrollutvalget være medlem av kommunestyret?

KDD med tolkningsuttalelse om rekkevidden av kravet i koml. § 23-1 andre ledd fjerde punktum ved nyvalg, i tilfeller hvor det ikke er valgbare medlemmer i kommunestyret.

Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har i et svar til Statsforvalteren i Troms og Finnmark uttalt seg om kommunelovens krav om at minst ett av medlemmene i kontrollutvalget må være medlem av kommunestyret.

Spørsmålet kommer som følge av at en kommune skal foreta et nyvalg til kontrollutvalget, og den opplyser at ingen av kommunestyrets medlemmer er valgbare.

Departementet tar ikke stilling til den konkrete saken, men slår fast at det skal være et av de faste medlemmene i kommunestyret, dvs. at det ikke er tilstrekkelig at det velges et varamedlem som medlem i kontrollutvalget, for å oppfylle kravet i koml. § 23-1 andre ledd fjerde punktum.

Kravet gjelder for hele valgperioden og ikke kun ved konstitueringen etter valget. Dette er tidligere slått fast i en tidligere tolkningsuttalelse til FKT av 11. mars 2022 (ref. 22/1339-2).

Departementet peker imidlertid på at det likevel kan være kommuner som kommer i en situasjon i løpet av valgperioden hvor dette kravet ikke kan oppfylles ved nyvalget. Det vil da være flere ulike regler og krav i kommuneloven som står mot hverandre, uten at loven selv eller forarbeidene gir noen svar på hvordan motstriden skal løses.

I noen tilfeller vil det rent faktisk ikke være mulig å oppfylle kravet i § 23-1 andre ledd. I en slik situasjon, der det ikke er mulig å oppfylle kravet i § 23-1 uten å bryte andre bestemmelser i loven, mener departementet at kravet må tolkes slik at det ikke kommer til anvendelse, fordi andre bestemmelser går foran. Ved nyvalg vil det i slike unntakstilfeller derfor være adgang for kommunen å velge nytt medlem til kontrollutvalget som innebærer at kravet i § 23-1 andre ledd fjerde punktum ikke oppfylles.

Ved nyvalg vil det i slike unntakstilfeller derfor være adgang for kommunen å velge nytt medlem til kontrollutvalget som innebærer at kravet i § 23-1 andre ledd fjerde punktum ikke oppfylles.

En kommune kan også være i en situasjon hvor det på tidspunktet for nyvalg ikke er noen kommunestyremedlemmer som er valgbare til kontrollutvalget, men at kommunene gjennom ulike handlinger har en mulighet til å fremskaffe et valgbart kommunestyremedlem. I slike tilfeller mener departementet at kommunen bør strekke seg langt for å se om det er finnes aktuelle løsninger slik at kravet i § 23-1 andre ledd fjerde punktum kan oppfylles. 

Kommunen kan f.eks. med grunnlag i koml. § 5-7 femte ledd omorganisere ett eller flere av kommunens utvalg slik at ett kommunestyremedlem ikke lenger er utelukket etter § 23-1 tredje ledd bokstav c. Det er likevel vanskelig å tolke loven og forarbeide til at kommunene har noen rettslig plikt til å foreta ulike handlinger for å kunne oppfylle kravet i § 23-1 ved et nyvalg i løpet av valgperioden. 

Departementet minner imidlertid om at kommunen ikke kan innføre bestemmelser i et reglement om at medlemmer av utvalg etter § 5-7 også må være medlemmer eller varamedlemmer i kommunestyret (krav om gjennomgående representasjon), slik at det bør være mulig å finne aktuelle nye kandidater til det aktuelle utvalget dersom man ønsker å «frigjøre» et utvalgsmedlem slik at kravet i § 23-1 kan oppfylles.

Lenke til KDDs svar av 5. juli 2024 (ref. 24/1796) til Statsforvalteren i Troms og Finnmark:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-23-1-kravet-om-at-minst-ett-av-medlemmene-i-kontrollutvalget-ma-vare-medlem-av-kommunestyret/id3085073/