Rapporten (pdf) fra advokatfirmaet Lund & Co DA og BDO om statlig detaljstyring viser at lovene i sum har hatt negativ effekt, og at de nasjonale målsetningene i liten grad er nådd.
Rapporten beskriver hvor effektiv og egnet lovgivning er for styring av kommunesektoren og gjør følgende oppsummering av de fire lovene som er undersøkt:
Oppsummert er at detaljert statlig regulering i sum gir negativ effekt i lovene vi har undersøkt. Det samlede styringspresset gjennom detaljert regulering er også en betydelig byrde for den enkelte kommune, særlig innenfor sektorene helse og omsorg og oppvekst som utgjør en betydelig andel av kommunenes samlede tjenester. Det virker som om statlige myndigheter har en overdreven tro på lovverk som styringsvirkemiddel fremfor andre virkemidler. Dette til tross for at det ikke foreligger tilstrekkelig evaluering av lovverk som styringsvirkemiddel, særlig når det gjelder bruker- og samfunnseffekt. Evalueringene som finnes peker på negative effekter i likhet med våre funn.
I rapporten foreslås det en rekke tiltak mot overdreven bruk av lov som styringsvirkemiddel, blant annet disse:
- Systematisk/periodevis evaluering av effekten av lovkrav og innføring av «solnedgangsklausuler – det vil si at lov eller forskrift har en utløpsdato hvis man ikke tar aktive valg om fornyelse.
- Oppdatering av instrukser, retningslinjer og veiledere: Det gis en rekke konkrete forslag til endringer.
- Kompetanseheving i statsforvaltningen, både departementer og direktorater om regelverket om kommunalt selvstyre. Kompetansehevende tiltak bør også rettes mot Stortinget som lovgiver.
- Innføring av et lovråd for kommunesektoren: Rapporten beskriver detaljert hvordan et slikt lovråd kan opprettes, kompetanse, saksbehandling, formål m.v. Det fremgår at et formål er å få en mer uavhengig vurdering av lovforslag fra personer med særlig kompetanse om selvstyre. Det vises blant annet til lovråd i Sverige og dagens regelråd for næringslivet.
- Utvidet adgang til forsøksvirksomhet.
Rapporten (pdf) fra Holth & Winge, Sigrid Stokstad og Eivind Smith og Oslo Met/NIBR har undersøkt det rettslige innholdet i det kommunale selvstyret sett i lys av nyere lovgivning og viser at Stortinget har gjennomført lovendringer for å styrke det kommunale selvstyret, men det har ikke endret måten staten forholder seg til kommunene på.
Forskerne bak rapporten foreslår tre tiltak for å sikre at kommunene får nødvendig handlefrihet:
- Det bør gjøres endringer i måten man utreder lovforslag på, slik at hensynet til kommunenes selvstyre blir vurdert mer grundig. Dette kan bidra til at reglene blir mer forutsigbare og at kommunene får mer kontroll over sine egne saker.
- Det bør lages tydeligere regler for når det er faglig grunnlag for å komme med innsigelser mot arealplaner som kommunene lager. Målet er å hindre at innsigelser brukes på en måte som begrenser kommunenes mulighet til å styre selv. Rundskriv og regler som kan misforstås bør unngås for å sikre at kommunene har tilstrekkelig frihet.
- I stedet for at de alminnelige domstolene avgjør tvister om lovforståelsen, så opprettes en nemnd bestående av tre dommere i lagmannsretten som i hovedsak løser saken etter skriftlig behandling. Det gir raskere saksbehandlingstid og sparer kostnader.
Kilde: KS