Revisjon av Helseplattformen: Felles nybrottsarbeid

KRONIKK | I 2020 stilte daværende riksrevisor Per-Kristian Foss et oppfordrende spørsmål til NKRF: Kan vi samarbeide på nye måter og gi de folkevalgte et mer helhetlig bilde av hvordan vedtatt politikk følges opp og fungerer i praksis?

Høsten 2024 kom resultatet – et felles nybrottsarbeid. For første gang har Riksrevisjonen og en kommunal revisjon sammen gjennomført en revisjon fra start til slutt.

Alvorlige feil

Helseplattformen er et nytt felles system for pasientjournaler og en samhandlingsløsning for kommuner, sykehus, fastleger og avtalespesialister i Midt-Norge.

Etter de alvorlige feilene som oppsto etter at Trondheim kommune og St. Olavs hospital tok i bruk systemet i 2022, satte Riksrevisjonen og Trondheim kommunerevisjon i gang en felles undersøkelse av hva problemene skyldtes.

Konklusjonen var tydelig: Innføringen av Helseplattformen har truet sikkerheten til pasienter i Midt-Norge.

Konklusjonen var tydelig: Innføringen av Helseplattformen har truet sikkerheten til pasienter i Midt-Norge.

Ettersom vi rapporterer til ulike kontrollorganer, skrev vi tre delrapporter: En rapport fra kommunerevisjonens undersøkelse, en rapport fra Riksrevisjonens undersøkelse og en felles rapport (vedlegg 5) (pdf) som dekket problemstillingene vi hadde samarbeidet om. Sammen gir dette et bredere og bedre kontrollgrunnlag.

Perspektivene våre utfyller hverandre

For Riksrevisjonen var det avgjørende å kunne trekke veksler på kompetansen kollegaene våre i kommunerevisjonen hadde om Trondheim kommune. De har en nærhet og kjennskap til kommunen vi verken skal eller kan ha, og de hadde allerede kompetanse om relevante data. De hadde oversikt over prosessene som hadde foregått lokalt og enkel tilgang til dokumenter og sentrale personer vi burde snakke med. Det var svært nyttig.

Særlig samarbeidet om datainnsamlingen var verdifull. Når to faggrupper med ulike perspektiver sitter sammen og intervjuer eller vurderer svar på spørreundersøkelser, blir analysene bedre. Perspektivet blir bredere og kunnskapen større. Det ga revisjonen merverdi, særlig for problemstillingene om samhandling og økonomi.

Samarbeidet bidro også til nyttige refleksjoner rundt statlig versus kommunal styring. Riksrevisjonen kontrollerer statlig forvaltning. Konklusjonene våre fokuserer derfor på det statlige ansvaret. Kommunerevisjonen bidro til diskusjoner om statlige versus kommunale perspektiver og dilemmaer. 

Samarbeidet bidro også til nyttige refleksjoner rundt statlig versus kommunal styring.

Å sette funnene inn i en større kontekst var svært nyttig. Perspektivene våre utfyller hverandre. Det ga oss større trygghet for funn og vurderinger.

Noen utfordringer

Kommunerevisjonen og Riksrevisjonen kontrollerer og undersøker ulike forvaltningsnivåer. Det er noen forhold ved måten vi rapporterer på som gjør at samarbeid også kan være krevende.

Riksrevisjonen har ganske omfattende prosesser før en revisjon blir offentliggjort, blant annet ved at vi har to kollegiebehandlinger etter at rapporten har vært forelagt ansvarlig departement – og i siste instans statsråden. I tillegg har saken såkalt utsatt offentlighet helt fram til offentliggjøringstidspunktet.

Prosessene i en kommunerevisjon er kortere. Saken sendes kommunestyret etter at den er behandlet i kontrollutvalget.

Dette samarbeidet fungerte fordi Trondheim kommunerevisjon viste stor fleksibilitet og tilpasset seg så langt det var mulig det Riksrevisjonens prosesser krever formelt.

Dette samarbeidet fungerte fordi Trondheim kommunerevisjon viste stor fleksibilitet og tilpasset seg så langt det var mulig det Riksrevisjonens prosesser krever formelt.

Hva nå?

Samarbeidsrevisjoner krever tid og ressurser til forberedelser, avklaringer, analyser, drøfting av funn og rapportskriving. Det må vurderes opp mot nytten. I revisjonen av Helseplattformen opplevde vi i Riksrevisjonen stor grad av merverdi av samarbeidet, og vi leverte en bedre revisjon til Stortinget enn vi ville klart alene.

I revisjonen av Helseplattformen opplevde vi i Riksrevisjonen stor grad av merverdi av samarbeidet, og vi leverte en bedre revisjon til Stortinget enn vi ville klart alene.

Kommer vi så til å gjøre dette igjen?

Det kan bli aktuelt. Dette er en nyttig samarbeidsform, men det er viktig å gjøre det i de rette sakene. Saker av stor vesentlighet der det offentlige leverer tjenester direkte til innbyggerne, og der både stat og kommune har et tydelig ansvar, er særlig aktuelle.

Saker av stor vesentlighet der det offentlige leverer tjenester direkte til innbyggerne, og der både stat og kommune har et tydelig ansvar, er særlig aktuelle.

For innbyggerne er det ikke avgjørende hvilket forvaltningsnivå som har ansvaret for en tjeneste. For brukerne er det viktig at de får de tjenestene de har behov for. I noen tilfeller involverer det både stat og kommune. Slike saker vil være av særlig interesse å se i sammenheng.

_________________________


Lenke til kontroll og revisjon nr. 2/2025:

https://www.nkrf.no/kontroll-og-revisjon/2025/2

Denne artikkelen ble publisert i kontroll & revisjon nr. 2/2025