Foto: Patrik Kovar / Unsplash

Gebyr til Nord-Fron for ulovlig direkte anskaffelse av vintervedlikehold

Klagenemnda for offentlige anskaffelser har ilagt lagt Nord-Fron kommune et gebyr på 64 838 kroner for ulovlig direkte anskaffelse av vintervedlikehold.

Nord-Fron kommune hadde kunngjort en konkurranse om rammeavtale for vintervedlikehold fra høst 2024 til vår 2028, fordelt på 19 roder, etter anskaffelsesforskriften del II. Det ble underveis i konkurransen påpekt at anskaffelsen var over EØS-terskelverdi, og skulle vært kunngjort etter forskriftens del III. Konkurransen ble på bakgrunn av dette avlyst.

Kommunen sendte i etterkant av avlysningen en henvendelse til primært de leverandørene som tidligere hadde brøytet rodene, med forespørsel om de ville inngå midlertidig kontrakt for brøyting ut 2024. En av leverandørene ønsket å påta seg oppdraget for rode Kvam, ellers var det ingen som ønsket å påta seg de øvrige oppdragene. 

For alle de øvrige rodene ble kommunens eksisterende dynamiske innkjøpsordning for maskinentreprenører benyttet for å dekke behovet for vintervedlikehold for sesongen 2024/2025.

For rode Kvam anså kommunen seg avtalerettslig bundet av leverandørens aksept, og inngikk kontrakt med denne leverandøren for vintervedlikehold fra oktober 2024 til juni 2025.

KOFA kom til at anskaffelsen var over EØS-terskelverdi og dermed kunngjøringspliktig, da det var den samlede verdien av alle delkontraktene som skulle legges til grunn jf. forskriften § 5-4 (8). 

Nemnda vurderte om anskaffelsen kunne gjennomføres uten konkurranse etter forskriften § 13-4 bokstav a. Den kom til at kommunen ikke hadde vist til forhold som tilsa at det var umulig med konkurranse, og at det var snakk om en omstendighet som innklagede hadde kontroll over og kunne forutse. Det var dermed foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av vintervedlikehold for rode Kvam.

Det var dermed foretatt en ulovlig direkte anskaffelse av vintervedlikehold for rode Kvam.

Ved fastsettelsen av gebyrets størrelse la KOFA vekt på at det var gjort forsøk på å kunngjøre og skape konkurranse, og at konkurransen krever lokal tilstedeværelse og er av begrenset interesse for nasjonale og utenlandske leverandører. 

Samtidig viste nemnda til at omfanget av den ulovlige anskaffelsen kunne blitt begrenset, da den opprinnelige forespørselen bare gjaldt ut 2024, mens kontrakten som ble inngått gjaldt til juni 2025. 

På bakgrunn av disse omstendigheten satt KOFA gebyrets størrelse til syv og en halv prosent av anskaffelsens verdi.

Lenke til KOFAs vedtak i saken (pdf):

https://www.klagenemndssekretariatet.no/wp-content/uploads/2024/11/Klagenemndas-gebyrvedtak-2024-1791.pdf